Du hadde en rimelig fantastisk kveld ute sammen med venner, kastet innpå et par drinker for mye, og nå sitter du igjen med hodepine og en elendig følelse i kroppen – vi har alle vært der. En treningsøkt i alene kan ikke helbrede fyllesyken din, men den kan hjelpe deg å bli kvitt giftstoffer og samtidig få endorfinene dine ut av nachspiel-dvalen.

For å sørge for at du får den beste etterfest-treningsøkten, ta med deg disse tipsene inn i dagen derpå.

  • Drikk vann. Drikke masse vann.

Start allerede når du kommer hjem fra festen med å få i deg vann. Mye vann. Deretter fortsetter du og la vannet renne ned halsen når du våkner igjen. Både alkohol og trening er vanndrivende og et av problemene du kan støte på er dehydrering. Sørger du for å rehydrere kroppen din er sjansen stor for at du føler deg friskere, sterkere og mer motivert.

  • Spis mat. Spis smart mat.

Samtidig som du åpner slusene til vannsprederen når du kommer hjem fra festen, er det et godt valg å sørge for å fylle på med litt smart nattmat. Mat som metter. I tillegg til at nattmat i seg selv er et av høydepunktene etter en bytur, så er dette med på å starte gjennoppbyggingen av kroppen din. Etter noen timer med søvn, fyller du på med restitusjonsenergi i form av frokost. Til frokost har du mest sannsynlig fått større kontroll over din egen vurderingsevne enn ved valget av nattmat, så da tipser jeg om en solid bolle med havregrøt. Og mye bær. Det er lett og fordøye og gir deg næringen du trenger utover formiddagen.

  • Tren riktig. Tren rolig.

Dagen derpå er ikke dagen for de beinharde treningsøktene. Alkohol er en påkjenning for kroppen, det er trening også, og den trenger tid til restitusjon etter både vennerfest og syrefest. La treningsøkten din være av den lystbetonte typen med lett kondisjonstrening, mental styrketrening gjennom en avslappende yogaklasse, eller en gåtur i friskluft. En trasketur under åpen himmel gjør underverker for en kropp i sløvemodus, men også for hodet og hjertet.

Avslutningsvis kan det være betryggende å vite at om du har et normalt forhold til alkohol, så vil ikke din litt i overkant fuktige runde på byen ødelegge for treningen du allerede har lagt ned. Om du finner tid til en rolig treningsøkt i kontrollert bakrus, sørg for å restituere resten av dagen med mye hvile og enda mer drikke – før du vet ordet av det er du tilbake i den gode formen du var før festlighetene startet!